– UMM gir elevene mer lærdom – de blir flinkere!

BERGEN: Nytt skoleår, og ny runde med Ungdommens musikkmesterskap. Ti regionale mesterskap skal arrangeres i november, påmeldingsfristen er 1. oktober. Mange steder øver nå unge musikere med UMM som mål – blant annet fordi det gir dem nyttig lærdom, som gjør dem til enda bedre musikere.

 

Det er i hvert fall hva saksofonpedagogen Siri Øverland (bildet) i Bergen erfarer, etter at hun i en årrekke har motivert mer enn 50 ulike kulturskoleelever til å delta i Ungdommens musikkmesterskap.

 

– UMM er bra for mine elever av flere grunner. Først og fremst fordi vi får et helt klart mål å arbeide mot. Og det må jobbes grundig og målrettet hele året for å klare å øve inn et repertoar på 20 minutter. Dette er krevende når elevene bare har én ukentlig spilletime à 20 minutter til disposisjon. Dette skjerper også meg som lærer. Jeg må tidlig ha planen klar for hvilke stykker hver enkelt skal spille. Det blir et positivt press på både meg og musikanten, som gjør at undervisningen mer effektiv. Elevene lærer mer og blir flinkere, sier Siri Øverland.

 

UMM er et arrangement for både bredde og talent. Og arrangørene ser det som viktig å gjøre mesterskapet til noe mange unge musikere har glede og nytte av. UMM skal ikke være bare for dem som mener de kan gå helt til topps. Landets fremste talentene innen klassisk musikk, deltar – og alle kan ikke plassere seg helt øverst på resultatlista. Men uansett hvor godt resultatet blir og uansett om prestasjonen blir topp eller ikke helt topp: Det er mye læring, inspirasjon og «muligheter» å hente i møtet med UMM.

 

UMM godt kjent

 

Blant unge saksofonister i bergensområdet er UMM et arrangement de fleste har et forhold til og god kjennskap til.

– Det prates om og legges opp til øving omkring UMM-repertoaret hele året. De yngste saksofonistene - som ikke er gamle nok til å delta - hører de eldste spille UMM-stykkene sine på konserter. Noen er til og med så gode at de får i premie å dra på tur til det nasjonale mesterskapet i Oslo. Dette er stas, og er nok en drøm for mange fra de er små av. De ser på de store heltene og vil også bli som dem, like flinke. Så motivasjon til å bli med på UMM er stor hos mange elever, sier Øverland.

 

– Musikkonkurranser er det jo delte oppfatninger om. Hva sier du til foreldre, elever og andre som er skeptiske til å bruke mesterskap som mål for undervisning?

 

– Foreldrene ser at elevene er mer motiverte for øving, og øver mer når de har en smule press på seg.  Så de aller fleste foreldre er positive. Dette er også mitt argument. Vi gjør dette for å skape motivasjon og progresjon. For enkelte kan presset bli for stort. Noen få blir for nervøse før konkurranser, de kan bli syke eller kan få søvnvansker.  Det skal jo være kjekt dette her, så da kutter vi ut UMM og finner vi på noe annet som motiverer.

 

– Har du noen råd om hvordan UMM kan bli en enda bedre læringsarena for deltakerne?

 

– På elevkonserter i min regi prøver jeg alltid å få til en avslappet og hyggelig stemning. Jeg prøver å unngå at det blir «stivt og anstrengt». Jeg har vært til stede på mange finalespillinger i Oslo, og på ulike instrumentgrupper, og tidvis har reagert på stemningen i spillerommene. Det er utrolig viktig med en konferansier som smiler og ønsker velkommen og setter en god atmosfære. Og dommerne kan også gjerne si noe og smile til musikeren, slik at de ikke oppleves som «skumle», sier Siri Øverland.

 

Påmelding til UMM kan du gjøre her. Påmeldingsfrist: 1. oktober 2016

 

 

 

(Utlagt: 24. august 2016)