OSLO: Tine Thing Helseth (31) er ikke i tvil om at deltakelse i konkurranser som Ungdommens musikkmesterskap har vært viktig for hennes musikalske utvikling. Årets musiker i UMM 2005 oppfordrer alle unge til å melde seg på til årets mesterskap.
Det er 13 år, flere cd-utgivelser, drøssevis med tv-opptredener, en spellemannspris, mange prestisjetunge konsertoppdrag og fine utnevnelser siden Tine Thing Helseth (31) ble utropt til Årets musiker i Ungdommens musikkmesterskap (UMM). Like fullt minnes den meritterte trompetisten deltakelsen i UMM som en flott og viktig opplevelse, som har bidratt til å forme henne som musiker.
Direkte til påmelding til UMM 2018-2019
Påmeldingsfrist: 1. oktober 2018.
– 2005 var eneste året jeg deltok i UMM, og det var selvsagt veldig stas å vinne de tre klassene jeg deltok i – to av dem sammen med gode venner. Å bli kåret til Årets musiker var stort, og en kjempemotivasjon i forhold til å øve mer og sette seg nye mål, sier Tine. Hun har konkurranse- og seierserfaring også fra NM for solister (tidligere arrangert av Norges Musikkorps Forbund, før NMF ble med som UMM-arrangør, red.anm.).
– Jeg har alltid likt å konkurrere. Det at jeg begynte å delta i musikkonkurranser allerede i tolvårsalderen, har helt klart preget og formet den musikalske oppveksten min, forteller Tine.
– Utelukkende positivt
Spilleglede og et gode øvingsrutiner er i følge Tine oppskriften på å hevde seg i UMM. Men hun understreker samtidig at det er viktig å ha det gøy, selv om det er en konkurranse, Hun understreker at UMM er en glimrende anledning til å få påfyll av motivasjon fra tilbakemeldinger både fra juryhold og de andre deltakerne.
– Å møte andre unge utøvere som elsker klassisk musikk samt å få konstruktive tilbakemeldinger fra en jury, er inspirerende i seg selv. For meg var deltakelsen i UMM utelukkende positiv. Jeg liker å kjenne på nervene fordi det gjør meg skjerpet – noe som i sin tur optimaliserer prestasjonen. Mange synes at konkurranser innen musikk er spesielt og litt vanskelig å forholde seg til. Det er lett å bedømme generelle ferdigheter på et instrument, mens det kan være vanskelig å sette musikaliteten i perspektiv med de tekniske ferdighetene. Musisering er ofte smak og behag, men jeg hører alltid etter en klar vilje og identitet. Er begge deler med blir det også bra, sier Tine Thing Helseth.
Omreisende solist i 13 år
Suksesshistorien om Tine begynner på Etterstad i Oslo. Foreldrene var langt over gjennomsnittlig musikkinteressert, og Tine var bare fem år da hun begynte å spille piano ved Oslo kommunale musikkskole. To år senere skiftet hun instrument.
– Mor var en aktiv trompetist, så valget av instrument var ikke tilfeldig. Jeg tok ting veldig fort, hadde det gøy og ble på et tidlig tidspunkt oppmuntret til å satse, sier Tine, som også har bakgrunn fra skolekorps. Trompetundervisning fikk hun først av privatlærer Heidi Johansen og deretter Arnulf Naur Nilsen ved Barratt Due musikkinstitutt, før hun i 2009 begynte på en toårig diplomutdannelse ved Norges musikkhøgskole.
Da hadde karrieren allerede tatt av. Etter UMM-suksessen i 2005 vant Tine blant annet NRK-konkurransen Virtuos i 2006, og representerte Norge i Eurovision Young Musicians Competition i Wien, der hun spilte seg til andreplass. Debutalbumet kom i 2007, høstet glimrende anmeldelser og ga henne spellemannspris i klassen Årets nykommer – som den første klassiske utøveren noensinne.
Solistoppdrag over hele verden har betydd 230 reisedøgn i året på det mest intense. Etter ni år som trompetspillende jetsetter, bestemte Tine seg for å trappe ned den hektiske reisevirksomheten. Hun bytta ut Berlin med Oslo som base for sin frilansvirksomhet.
– Det er litt rart å ha så enormt mye erfaring og fortsatt være ung, men jeg er fullstendig klar over at jeg er ekstremt privilegert som så fritt kan velge hva jeg har lyst til å spille og hvilke prosjekt jeg ønsker å være med på. Jeg får mye inspirasjon ved å krysse sjangre og grenser, samtidig som jeg også liker å delta på «vanlige» konserter med ulike samarbeidspartnere. Det blir en god blanding av ulike scener, publikum og repertoar, sier Tine, som dro rett fra bryllupsreise til solistoppdrag i Australia da vi kontakta henne. – Heldigvis har mannen min mulighet til å være med på noe av mine jobbreiser. I høst står Baltimore og Berlin for tur, og nyttårsaften feirer vi sammen i Hong Kong.
Er lov å være taktisk
Målsettinger har alltid vært viktig for Tine. Enten det handler om å mestre et krevende stykke eller gå til topps i konkurranser som UMM. – Det er alltid viktig å ha et tydelig mål å jobbe mot, fordi en må forberede seg ekstremt godt for å ha en mulighet til å lykkes. Om en ikke gjør den jobben som kreves i forkant, oppnår en heller ikke resultatet en ønsker, verken på resultatlista, eller enda viktigere: I ens utvikling som musiker.
Oslojenta er og har vært et forbilde for veldig mange unge musikere. Det er en rolle hun er seg bevisst og tar på alvor. Oppfordringen til unge utøver av klassisk musikk er derfor som følger:
– Meld dere på UMM og øv i vei! Velg musikk som du liker, som er utfordrende, og der du føler at du får vist dine sterkeste sider. Det er lov å ha god taktikk her, og du trenger ikke spille et stykke som bare viser alt du ikke behersker så godt som du skulle ønske. Det kan du lære deg til neste års UMM, avslutter Tine Thing Helseth.
Mer om Tine Thing Helseth på nettstedet tinethinghelseth.com
Tekst: Hege Arstad Foto: tinethinghelseth.com (Utlagt: 11. september 2018)